Nuffnang

Sabtu, 3 November 2012

PENGALAMAN TEMUDUGA LATIHAN SEPARA PERUBATAN-LATIHAN PEMBANTU KESIHATAN AWAM


Salam....

Hai semua????hehehe....sekadar guraun jee..ok..
Baru baru ini,saya telah mendapat surat temuduga daripada suruhanjaya perkhidmatan awam(SPA8)..Jawatan yang saya dapat ialah latihan separa perubatan iaitu latihan pembantu kesihatan awam betaraf sijil lelaki sahaja..sesiapa yang berminat untuk memohon jawatan ini sila klik http://www.spa.gov.my/Portal/MaklumanBorangSPA8i  ..Di sini saya akan menceritakan pengalaman pengalaman saya semasa temuduga...

10kt 2012,7.15am_Secara bersahaja aku berpakaian baju putih kemeja lengan panjang,bertali leher,berseluar slack hitam dan berkasut kulit bertolak dari kok lanas ke pusat temuduga spa kota bharu.Aku pergi dengan menaiki motorsikal sahaja..Ini merupakan pengalaman pertama aku interwiew spa..Sampai nya disana aku dan yang lain diarahkan beratur untuk berdaftar...Selepas itu pihak pengurusan spa kb telah memberi aku sekeping  borang berwarna biru..Borang tersebut ialah checklist susunan sijil sijil asal dan salinan  yang di kehendaki oleh pihak spa seperti yang terkandung dalam surat temuduga..Selepas itu aku di beri nombor angka giliran x silap aku 5003...iaitu bilik temuduga num lima dan yang ketiga...Setelah 30 minit menunggu..nombor aku telah di panggil..Aku sebenarnya sedikit gementar bersahaja mengentuk pintu dan memberi salam..aku melihat dua orang penemuduga iaitu seorang lelaki (wakil spa-melayu) dan seorang wanita(wakil kkm-berbangsa cina)...sebenarnya aku ada lah study sikit sikit mengenai tugas tugas pem kesihatan awam ni ..first yang wakil spa tu tanya aku,solat subuh x?dah sarapan ke?ak pun jawab jela..selepas itu aku disuruh menceritakan latar belakang diri,pendidikan,keluarga, dan pengalaman kerja..aku pun panjang becerita...selepas itu,dia tnya aku pasal tugas tugas pem bantu kesihatan awam...aku cakap yang basic saja,sebab ak tahu yang basic jer..,dia tnya aku..semasa aku dapat surat temuduga ni apakah tindakan aku .. ak cakap aku ada la search dalam iternet mengenai pemb kesihatan awam..Selepas itu,wakil kkm tnya aku pula,(tadi ak tengok dia asyik main laptop jer) dia tanya aku knapa x sambung belajar?siapa menteri kesihatan,timb.menteri kesihatan dan ketua pengarah kesihatan...ak pun jawabla...cuma tim.menteri kesihatan tu ak xpasti betul ke x..dia tanya aku soalan last,sekiranya aku diterima untuk jawatan ni,apa kelebihan pada diri aku?aku pun cakap jela..lega braso lepas interwiew..


Selesai sudah...Sebenarnya saya masih pelajar sem5 di politeknik k.b...5/11/12 ni tahula keputusan nya...t aku info balik....jupo semula plop..


keputusan gagal...dukacita..ad rezeki xkemana..insyaallah..

7 ulasan:

  1. mungkin selepas ni xda lagi Interviu Pka ;)

    BalasPadam
  2. cakap x pelajar mase interview tu?hope bley jwb sebb sye pon bakal interview spa nie..hrap dapat membntu..emailkn kt sye nurulnabilahyusof@gmail.com..doakan sye dapat la interview ni..amin

    BalasPadam
  3. hye, saya nak tanya waktu di interview tu dalam bm/bi ye?

    BalasPadam
  4. hye, saya nak tanya waktu di interview tu dalam bm/bi ye?

    BalasPadam