Nuffnang

Selasa, 10 Mei 2016

APA AKAN JADI KALAU TIMING BELT PUTUS?

Sebelum tengok kesan kerosakan, kita kena tahu apa fungsi timing belt ni.
Dalam enjin kereta; fungsi gerakan piston, injap bahan bakar dan injap eksoz mesti bergerak mengikut susunan dan masa tertentu, supaya sistem pembakaran dan tujahan (hasilkan kuasa untuk gerakkan kereta) dapat berfungsi dengan betul.

Gerakan piston turun-naik dan injap buka-tutup inilah dikawal oleh timing belt. Secara mudahnya macam tu lah.

Bolehkah timing belt putus?

Ya, boleh. Semua komponen mekanikal pasti ada jangka hayatnya (lifetime). Untuk timing belt, atas kertas biasanya perlu ditukar setiap 100,000km (bergantung kepada jenis kereta dan kualiti timing belt). Walaupun begitu, untuk kurangkan risiko, dinasihatkan untuk tukar setiap 80,000km sebab rekahan pada belt sudah mula muncul pada tahap ini.

Bayangkan jika anda tengah memandu 110km/j di lebuhraya, ketika itu gerakan piston turun-naik sangat laju dan injap buka-tutup dengan cepat (kadar milisaat), tiba-tiba... pommm!
Timing belt terputus...

Kesannya adalah semua komponen dalam blok enjin akan jadi kucar kacir. Piston akan bengkok, retak dan patah. Injap akan patah dan bengkok, atau silap-silap blok enjin akan crack. Tukar enjin keretalah jawabnya.

Contoh kesan timing belt putus adalah seperti gambar di bawah.


Injap bengkok. Tukar timing belt mengikut jadual maintenance yang ditetapkan. Walaupun habis beratus-ratus, tapi boleh selamatkan dari duit melayang beribu-ribu di kemudian hari.

Proses tukar timing belt untuk kereta V6. Enjin V6 (6 piston) ada 4 camshaft. Jadi timing belt lebih panjang dan lebih berbelit sikit berbanding enjin kereta biasa (4 piston, 2 camshaft).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan