Nuffnang

Sabtu, 12 Januari 2019

TIPS PENJAGAAN CAT KERETA

LIMA (5) TIPS PENJAGAAN CAT KERETA SUPAYA TAHAN LAMA DAN SENTIASA SHINING
.
Hi semua, nak tahu tips penjagaan kereta, bukan enjin saja nak dijaganyašŸ˜‰.
.
Jom baca, nak kongsi sikit pengalaman pada semuašŸ˜˜
.
1.Elak Parking @ letak Kereta bawah pokok waktu malam sampai pagi.
Kerana pokok akan mengeluarkan getah pada waktu malam, sekiranya getah jatuh dan melekat, memang payah nak keluar.Banyak kes E'Joe jumpa pada kereta ada masalah ni, dan ramai yang tak tau.tompok apa banyak sangat ni.. Begetahhhh. Lepas ni ingat la ye.

2.Jangan gunakan sabuh membasuh baju. E'joe jumpa ramai yang cuci kereta pakai sabun baju. sabun tu untuk pakaian saja. Cepat pudar warna kereta kesannya.
Gunakan shampoo yang betul untuk cucian kereta ya.

3. Elak kereta dibiarkan berembun.sekiranya terpaksa, esok harian cepat cepat bilas dan lap bagi kering. Embun mempunyai asid, sekiranya tak dibilas dan biarkan kering seharian pada setiap hari pulak..Tunggu kemunculan Watermark pada body atau cermin.sakit mata kalau dah terkena kan

4.Waxing kereta sekurangnya 3bulan sekali.paling yeruk 6bulan sekali. Bila kita wax,  akan ada satu permukaan lapisan atas cat yg akan melindungi dari kesan panas terik dan hujan yang boleh cepat pudarkan warna. Biasanya warna Putih dan Merah akan cepat terkesan..warna putih biasanya tinggalkan kesan jalur hitam atau black mark. Merah pulak cepat kusam.wax bukan untuk shining saja tau.

5.Parmanent Coating.yang ni satu revolosi baru untuk penjagaan cat. Yang dulu hanya digunakan untuk industri berat seperti bangunan dan perkapalan. Lebih baik dari wax. Lebih banyak benefit seperti dapat tahan calar dan tak perlu lagi wax atau polish selalu. . Kenapa E'Joe kata parmanent sebab ia boleh tahan kekal lebih lama tahanya. Satu Lapisan baru akan terbentuk atas permukaan cat dan akan nampak seperti cermin. Mesti shining gila.

✔️Tips untuk Memilih Coating terbaik
Ceramic Coating @ Glass Coating (yang selalu customer tanya) yang penting mestilah mempunyai Hardness@ Kekerasan .Yang terbaik sekarang 9H(9hardnes). Kalau tak ada hardnes tu, ermm hanya water wax saja tu.

3 ulasan: