Nuffnang

Ahad, 6 Januari 2019

TIPS KURUS UNTUK BEGINNER


Nak kurus?ikot step di bawah 😎
.
Nak kurus ni senang je. Yang penting ada keinginan nak kurus dan beri komitmen sepenuhnya.
.
Kat sini saya share beberapa tip untuk beginner or orang yang baru nak mula jaga makan ni.
.
1. Tinggalkan air manis
Air manis mengandungi karbohidrat ringkas yang akan disimpan sebagai lemak. Sebaiknya gantikan dengan air kosong. Langsung takde kalori.
.
2. Makan sarapan yang sihat
Sarapan adalah meal paling penting sebab waktu tidur badan kita dah guna banyak nutrien untuk pulihkan sel-sel badan kita. Jadi, sarapan ni haruslah mengandungi semua nutrien yang badan kita perlukan untuk ganti balik nutrien yang dia dah guna malam tadi.
.
3. Elakkan makanan bergoreng
Makanan bergoreng mengandungi lemak tidak sihat yang tinggi. Bila kita nak kurus, kita nak kurang lemak, bukannya tambah lemak😜
.
4. Tidur 6-8j jam sehari
Tidur yang cukup amat penting sebab kalau tak cukup rehat, metabolisme badan akan terganggu. Jika ini terjadi, memang berat badan susah nak turun.
.
5. Elakkan makan fast food
.
Fast food mengandungi karbohidrat dan lemak yang tinggi. Jadi, kalori untuk satu meal sangat tinggi dan menyebabkan kita mengambil jumlah tenaga lebih dari yang kita perlukan. Berita buruknya pula bila lemak atau karbohidrat berlebihan, badan kita akan menyimpannya sebagai tenaga simpanan. Dah dpat jawapan kenapa orang suka makan fast food senang naik berat badan?
.
6. Minum air kosong 3-4 liter sehari
.
Selalu dengar kan? Kenapa? Sebab air terlibat dalam hampir semua tindakbalas biokimia dalam badan. Tanpa air, tindakbalas tidak akan terjadi atau lambat. Ini menjejaskan fungsi fisiologi badan kita.
.
Semoga bermanfaat😊😊.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan