Pernah tak
alami situasi – masa tengah bawak kereta laju, tiba-tiba terkejut tengok lampu
brek kereta depan, kemudian kita tekan brek mengejut. Tapi brek tak mencengkam,
terasa kereta melayang dan kita pun rasa blur tak tahu nak buat apa, tiba-tiba
dah sondol kereta depan.
Kenapa
situasi ni boleh terjadi? Macam mana nak elakkan?
Sebenarnya
kalau kita tahu bagaimana ia boleh terjadi, kita boleh elakkan dengan teknik
tertentu.
Macam ni...
Biasanya
tayar kereta bergerak dengan kelajuan tertentu, dengan membawa momentum kereta
(berat kereta sekitar 2,000 kg). Masa nak hentikan atau perlahankan kereta,
kita mesti kenakan sejumlah daya untuk hentikan hentikan tayar.
Tapi bila
kita tekan mengejut, daya yang dikenakan dah terlebih, menyebabkan tayar terus
berhenti dan terkunci. Patutnya kena tekan sikit-sikit. Tapi disebabkan kita
nak elak kereta depan, kita terus tekan kuat-kuat.
Bila tayar
terkunci, momentum kereta akan paksa kereta terus ke depan. Masa tu, kereta
akan bergerak di atas satu titik tayar saja (sebab tayar dah tak berpusing) –
rujuk gambar kalau tak faham. Sebab tu kalau kita pusing stereng pun, kereta
tetap bergerak ke arah asal (depan).
Apa
faktornya jadi macam tu?
✔ Sudah tentulah disebabkan sistem brek konvesional
(macam brek basikal). Pemandu sendiri kena kawal kadar tekanan brek. Kalau brek
ABS, sistem ni ada otak sendiri. Jadi walaupun tekan brek mengejut, dia akan
fikir sendiri untuk cengkam brake disc sikit-sikit.
✔ Bunga tayar yang semakin nipis. Herotan bunga tayar
yang tebal dapat bantu meningkatkan geseran antara tayar dan permukaan jalan.
✔ Permukaan jalan yang licin. Tahu tak kenapa
kebanyakan di simpang 4 sekarang ni diletakkan bata-bata merah? Selain dari
dapat kurangkan kerosakan jalan di kawasan selekoh, juga untuk tingkatkan
cengkaman tayar masa membelok.
✔ Hujan dan lembap, menyebabkan jalan jadi licin dan
kurang geseran. Sebab tu jenis tayar kereta F1 bergantung kepada keadaan hujan,
lembap, panas, malam, etc.
Bagaimana
cara nak elakkan TAYAR SLIP bila terpaksa BREK MENGEJUT?
Tips PERCUMA
ini boleh diamalkan oleh semua lapisan masyarakat. Tak perlu bayar sebelum
tekan brek. Kalau ternampak kereta depan brek mengejut, ikuti langkah berikut:
1. Tekan
brek
2. Lepas
3. Tekan
brek
4. Lepas
5. Tekan
brek
6. Lepas
7. Tekan
sehingga habis
Lebih kurang
macam teknik PAM. Buat dengan laju, cekap dan yakin. BIASAKAN teknik ini di
waktu-waktu biasa dengan berulang-ulang. Bila berhadapan situasi kecemasan,
kaki anda AUTOMATIK akan guna teknik ini.
Mudah ke
mudah?
Kalau tengok
dari luar kereta, memang akan nampak kereta tersedak. Tapi insyaAllah anda
boleh elakkan tayar kereta dari terkunci secara berterusan.
Faham ke
faham?
. . . . . .
💀 Bila kali terakhir anda cek brake
pad kereta, dah haus ke belum?
💀 Cuba cek minyak brek cukup ke tak.
💀 Macam mana kalau tiba-tiba brek tak
makan sebab anda tak pernah check dua benda di atas?
. . . . . .
Silakan
SHARE kepada kawan-kawan jika tips ini bermanfaat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan